Waarom Rofing® zo geschikt is voor zangers.
Hetty Jansen, mezzosopraan, vertelt over haar ervaring met Rolfing®.
Vlak voor het begin van de corona crisis was ik klaar met een lange tournee met een kleine groep klassieke en jazz muzikanten die acht jaar geduurd had.
We traden op in concertzalen, theaters en op festivals en normaal gesproken strompelde ik na afloop op mijn hoge hakken het podium af met vreselijke rugpijn. Ik gaf dan elke keer de schuld aan de hakken, maar ik kwam niet op het idee om andere schoenen te gaan dragen. Stel je voor dat ik niet aantrekkelijk gevonden zou worden!
Door de pandemie was het lastig om op te kunnen treden omdat alle concerten afgezegd werden en ik mijn leerlingen niet mocht ontvangen. Het leek dus het perfecte moment om te gaan werken aan mijn stijfheid en rugpijn.
Een zeer gewaardeerde Pilates lerares waar ik vroeger les had, had een hoge pet op van Rolfer® Kostas Stavridis, en ik besloot Rolfing® een kans te geven.
Inmiddels ben ik aan de 10de sessie toe en kan ik zeggen dat Rolfing een wereld van verschil gemaakt heeft in mijn algehele welbevinden, en ik denk dat alle zangers veel baat kunnen hebben bij Rolfing behandelingen.
Net zoals in andere podium kunsten proberen zangers iets dat heel moeilijk is makkelijk te laten lijken. Zingen kan een zware belasting zijn voor hele specifieke spieren, en het lichaam moet vrij zijn om te ademen. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken hoef je als zanger niet in staat te zijn een enorm volume van lucht in te kunnen ademen, maar moet je in staat zijn om met veel controle de adem in vrijheid te kunnen laten gaan.
Als de stembanden en de spieren die de ademhaling ondersteunen voldoende gerekt en soepel zijn klinkt de zangstem vloeiend, de adem kan vrij bewegen. Dit is niet makkelijke om voor elkaar te krijgen en vergt jaren van oefening. Spanningen komen vaar voor in de nek, kaak en tong (ook wel schertsend de drie musketiers genoemd: “één voor allen en allen voor één”. Ook het overdreven ondersteunen van de ademhaling zorgt vaak voor spanning, het leidt tot een rigide middenrif en andere spiergroepen die verantwoordelijk zijn voor het ondersteunen van de ademhaling.
Over het podium bewegen terwijl je een opera of musical zingt kan zijn uitdagingen hebben, maar het kan ook de stem bevrijden door de beweging van de ademhaling. Maar in veel andere aspecten van klassieke muziek is de houding vrij statisch. In koren, oratoria en in de liedkunst staat een zanger vaak min of meer op één plaats. Om onder die beperkende omstandigheden vrijheid te vinden is nogal een uitdaging en Rolfing® kan daarbij helpen.
Voor mij persoonlijk (en ik verwacht voor alle zangers) was de eerste sessie bevrijdend omdat het gericht is op het openen van het middenrif en borstkas. Een ander interessant onderdeel was werken aan het bekken. Het is niet makkelijk, vooral als je nerveus bent, maar wel heel belangrijk om het bekken te open te hebben tijden het zingen, maar om niet te hard te drukken. (dit doet me denken aan een citaat van de grote tenor wijlen Luciano Pavarotti die zei dat hij zong alsof hij op de wc zat. Het is een plaatje dat ik niet meer uit mijn hoofd krijg)
Eigelijk waren alle sessies met aandacht voor de core interessant omdat alle zangers daar beweging en vrijheid willen.